7/22/2010

El poder de l'Amistad

INTRODUCCIÓ

És tradició de l’IES Torre Roja preparar durant el curs escolar, un espectacle audiovisual on participen alumnes i professors. Partint d’una veu en OFF i amb recolzament musical, es posa en escena un espectacle visual.
Ara fa dos cursos, la professora de Visual i plàstica, la senyora Marisa González , es va proposar el repte de treballar un espectacle amb els nens i professors del CEIP Matí o Pol, del qual som veïns des d’ara fa quatre anys. La veritat és que va ser un èxit, amb un alt grau de reconeixement, tant per part de la comunitat educativa com d’altres participants aliens als centres esmentats. Aquest curs passat la Marisa es va jubilar i des del departament de música hem intentat continuar la seva tasca.


Desenvolupament del projecte

Es tracta d’un musical completament interdisciplinar que combina totes les arts escèniques com el teatre, la música i la dansa. Treballant també l’escenografia amb decorats, vestuari, llums...
La senyora Antònia Martínez, professora de castellà al nostre IES, va escriure durant el curs 2006/07 un conte infantil titulat “El poder de l’amistat”, el qual cedeix al departament de música, ja què sap que estem buscant un text per el nostre musical. Per tant, part dels diàlegs passen a ser cançons on els nens faran realitat la seva il·lusió de cantar en un musical.
Les músiques pertanyen a diferents pel·lícules de Disney com la Pulgarcita, la Sirenita, etc i obres corals com “la lune est morte” de G. Liferman, o la “cançó del pica-soques”d’en Poire Vallvé.
I ara ens calia composar les lletres de les cançons adaptant-les al text del conte.

Ara ens calia buscar els solistes. Primer vam gravar totes les melodies i acompanyaments, amb els programes musicals BAND DIN A BOX i CUBASE. Una vegada fet això vam escollir una de les cançons i la vam penjar a la web del centre, a partir d’aquí vam preparar un càsting, on els alumnes que hi volien participar es preparaven aquesta cançó. Es van presentar moltes nenes i tan sols tres nens, i de fet, vam escollir a tothom, repartint els diversos papers.
Va estar molt emocionant perquè estaven molt nerviosos i es veia que era molt important per a ells quedar bé.
Al gener es va presentar el conte als alumnes del CEIP. És va fer amb imatges per engrescar-los en l’inici del projecte. Van sentir les audicions que formen part del musical, aquestes són molt properes a ells perquè algunes els són familiars ja que formen part de les bandes sonores de pel·lícules infantils.
Primer cantaven tots, i progressivament la mestra va observar quins eren els alumnes que destacaven en la interpretació de les diferents cançons i entre aquests, va fer una selecció de les veus que podien interpretar cada personatge i les veus del cor. La resta de nens i nenes fan d’actors i actrius. Així tots hi participen.
Una vegada seleccionades les veus, vam demanar voluntaris entre els alumnes d’ESO per tocar la música en directe i finalment va quedar un grup d’uns onze alumnes que assajaven fora del seu horari escolar un parell d’hores cada dues setmanes i alguna vegada els trèiem de classe per practicar les cançons per separat. Aquests toquen els següents instruments: bateria, baix, guitarra, orgue, piano i instrumental ORFF. Va ser complicat perquè tenien nivells molt diferents. Una de les cançons la interpreten els professors.
A l’IES Torre Roja tenim una coral formada per 25 alumnes de l’ESO i dos professores i al CEIP de 24 alumnes de primer de primària. Aquestes corals són les encarregades de fer els cors del musical.

Les professores de música de l’IES vam demanar ajut al professorat, tenint una resposta formidable: Català, Educació Física, Visual i Plàstica, Anglès, coordinador d’audivisuals, i professors que ens ajuden deixant sortir els alumnes de les seves classes alguna vegada, i també canviant algun examen de dia. Al CEIP igualment van col·laborar tots els mestres de cicle inicial i infantil acompanyant els alumnes a l’IES per assajar, fent substitucions, cobrint patis. Els dos centres portem endavant aquest projecte, coordinat per nosaltres, les professores de música, les senyores Begonya Batet, Rosa del Carme Salés i Verònica Bodoque i s’estrenarà el 29 de maig de 2008 a l’Atrium de Viladecans.

Aquí no finalitza, l’AMPA dels dos centres també hi vol col·laborar. La senyora Núria Porras, una mare del CEIP es va oferir per fer els dissenys dels vestits, aquests són senzills i consisteixen en casaques de molts colors. La senyora Carmelia Requena, la cap d’estudis del CEIP, ha organitzat un taller de mares dirigit per la Núria on confeccionen tots els vestits dels petits, mentre que a l’IES cada mare cus el seu. L’última setmana de març els nostres alumnes de 4t d’ESO van marxar de viatge a Londres i els poquets alumnes que van quedar van dedicar un parell de dies a tallar els vestits dels grans. Per si hi ha alguna dificultat, l’AMPA de l’IES ha ofert una modista.

També la dansa és important en aquest musical. Des de l’àrea d’Educació Física, el senyor Jesús Félez amb els alumnes de quart d’ESO preparen 4 coreografies: dues de caràcter lliure, una polca i un vals. Dos alumnes de primer d’ESO fan una dansa clàssica, representant a uns cignes i una alumna també de primer, prepara una dansa de gimnàstica rítmica. Per preparar aquestes danses més clàssiques ens ajuda una tallerista, la senyoreta Naikem Villanueva, ex-alumne de l’IES. Des del CEIP, els alumnes de primer de primària fan petites danses de conillets, d’abelles i d’ocells, tenint com a referència dues alumnes de l’IES que els acompanyen sempre en la posada en escena.
La decoració està a càrrec dels professors de visual i plàstica, el senyor Tomàs Ledesma i les senyores Mariana Berdugo i Sonsoles Garcia-Ramos que amb els alumnes d’ESO estan fent moltes flors de molts colors i palmeres per vestir l’escenari.
Les professores d’anglès, es van oferir a ajudar, la senyora Victoria Carreño ens ajuda amb el vestuari, i la senyora Glòria Morata amb el maquillatge dels protagonistes. Per reforçar algunes imatges també vam recórrer al coordinador d’audivisuals, el senyor Antonio Arias, fa fotografies d’ imatges determinades i les projectarà el dia del musical per donar més èmfasi a algunes escenes. També s’ocuparà dels crèdits del final.

La senyora Dolors Font, la professora de Català, és la nostra supervisora lingüística, i a més s’encarrega amb nosaltres de la posada en escena.

Finalment vam fer una guia amb tot el que podia afectar al musical: llums, so...

Ens queda dir que els alumnes que hi participen del CEIP són de primer de primària, són els més grans de l’escola. Els alumnes de l’IES són de l’ESO i batxillerat .

No hay comentarios:

Publicar un comentario